Malaxa este prima mea
dragoste. Ciudat, nu?
Vine din copilarie, cand tata si bunicul ma invatau tot
ce se putea invata despre masini. Atunci am descoperit pentru prima data cum
functioneaza o masina, care sunt principiile, care sunt modelele si ulterior
cum se poate face performanta si chiar arta in designul de automobil.
Bineinteles, nu
vorbim despre tehnologie computerizata si performanta softului, ci despre
folosirea a ce aveam disponibil in acel moment.
Mi-a placut Malaxa.
M-am indragostit de masina asta din povesti si reviste vechi.
Inca sunt prins de
nostalgia ei, nu mi-a trecut. Cand citesc despre ea nu ma pot opri, o
redescopar si o gasesc fascinanta de fiecare data.
Ce mi-a placut cel
mai mult la Malaxa?
Era masina de lux a
vremurilor, asemanatoare cu ultimul Porsche al vremurilor noastre, chiar daca
era fabricata in Romania .
Masina nu a trecut niciodata la productie de serie din cauza conditiilor
economice romanesti, deci a fost un vis pentru multi adulti, nu doar pentru
copii.
Malaxa avea design-ul
aerodinamic, elegant, iar portbagajul era in partea din fata, sub capota, unde
era si locul rotii de rezerva.
Cat despre viteza,
pentru vremurile acelea, 120km/h era enorm. Din pacate nu am avut sansa de a
merge cu Malaxa, dar insusi gandul ca putea atinge acea viteza pe vremea cand a
aparut, ma insufletea.
Consumul era ridicat,
dar ce-i pasa unui copil de cat de mult consuma o masina? In zilele de
azi, 10l/100km nu e prea mult, nu?
Asta era ce imi
placea mie, de cand eram copil la Malaxa, dar acum mi se pare interesant si
sistemul de racire al motorului. Din cate am inteles, un ventilator capta aerul
de deasupra parbrizului, il canaliza prin acoperisul masinii (apropo,
acoperisul era dublu!) si impingea o parte peste cilindri, o partea trimitand-o
la carburator. Motorul cantarea 80 de kg, era asezat in spate si avea trei
cilindrii, fiind integrat intr-un ansamblu cu cutia de viteze si
diferentialul.
Acum, gusturile unui
copil nu se discuta, dar, ca roman sunt mandru caci acum 50 de ani in Romania
s-a construit acest automobil de lux, iar sovieticilor (care pe vremea aceea erau primii pe piata din punct de vedere al inovatiei) le-a placut atat de mult
incat au preluat proiectul cu totul si au inceput sa o fabrice in URSS!
Aceasta masina era
frumoasa atunci fiind moderna si a ramas si acum frumoasa fiind clasica, s-a
impus in ambele curente.
Ce sa mai vorbim,
Malaxa, tot Malaxa ramane!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu