miercuri, 29 ianuarie 2014

Malaxa si prima mea dragoste

Malaxa este prima mea dragoste. Ciudat, nu? 
Vine din copilarie, cand tata si bunicul ma invatau tot ce se putea invata despre masini. Atunci am descoperit pentru prima data cum functioneaza o masina, care sunt principiile, care sunt modelele si ulterior cum se poate face performanta si chiar arta in designul de automobil.
Bineinteles, nu vorbim despre tehnologie computerizata si performanta softului, ci despre folosirea a ce aveam disponibil in acel moment.
Mi-a placut Malaxa. M-am indragostit de masina asta din povesti si reviste vechi.
Inca sunt prins de nostalgia ei, nu mi-a trecut. Cand citesc despre ea nu ma pot opri, o redescopar si o gasesc fascinanta de fiecare data.
Ce mi-a placut cel mai mult la Malaxa?
Era masina de lux a vremurilor, asemanatoare cu ultimul Porsche al vremurilor noastre, chiar daca era fabricata in Romania. Masina nu a trecut niciodata la productie de serie din cauza conditiilor economice romanesti, deci a fost un vis pentru multi adulti, nu doar pentru copii.
Malaxa avea design-ul aerodinamic, elegant, iar portbagajul era in partea din fata, sub capota, unde era si locul rotii de rezerva.


Cat despre viteza, pentru vremurile acelea, 120km/h era enorm. Din pacate nu am avut sansa de a merge cu Malaxa, dar insusi gandul ca putea atinge acea viteza pe vremea cand a aparut, ma insufletea.
Consumul era ridicat, dar ce-i pasa unui copil de cat de mult consuma o masina? In zilele de azi,  10l/100km nu e prea mult, nu?
Asta era ce imi placea mie, de cand eram copil la Malaxa, dar acum mi se pare interesant si sistemul de racire al motorului. Din cate am inteles, un ventilator capta aerul de deasupra parbrizului, il canaliza prin acoperisul masinii (apropo, acoperisul era dublu!) si impingea o parte peste cilindri, o partea trimitand-o la carburator. Motorul cantarea 80 de kg, era asezat in spate si avea trei cilindrii, fiind integrat intr-un ansamblu cu cutia de viteze si diferentialul.
Acum, gusturile unui copil nu se discuta, dar, ca roman sunt mandru caci acum 50 de ani in Romania s-a construit acest automobil de lux, iar sovieticilor (care pe vremea aceea erau primii pe piata din punct de vedere al inovatiei) le-a placut atat de mult incat au preluat proiectul cu totul si au inceput sa o fabrice in URSS!
Aceasta masina era frumoasa atunci fiind moderna si a ramas si acum frumoasa fiind clasica, s-a impus in ambele curente.
Ce sa mai vorbim, Malaxa, tot Malaxa ramane!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu